Snelheid Onderscheidend Systeem in tunnels
De vraagWat zijn oplossingen voor de beperkingen in het huidige Snelheid Onderscheidend Systeem in tunnels?
Het Snelheid Onderscheidend Systeem (SOS) detecteert stilstaande voertuigen en spookrijders met lussen in het wegdek van tunnels. Deze technologie voldoet aan de voorschriften van de Landelijke Tunnelstandaard. Ondanks de effectiviteit van deze methode brengt het systeem enkele nadelen met zich mee. Zo zijn de lussen kostbaar om te installeren en hebben ze grote gevolgen voor de onderhoudsplanning. Bovendien zorgt het systeem tijdens het gebruik voor veel meldingen bij verkeersleiders, waarvan een groot deel niet relevant is. Dit verhoogt het risico op signaalmoeheid, waardoor kritieke meldingen mogelijk worden gemist. Rijkswaterstaat heeft Infram gevraagd oplossingen te vinden voor deze beperkingen.
Onze inbrengAanbesteding en coördinatie van een pilot
Infram speelde een cruciale rol in het vinden van een oplossing door de beperkingen verder te analyseren en een team van relevante stakeholders samen te stellen. Op basis van een uitgebreide marktanalyse en consultatie van marktpartijen heeft Infram vervolgens een contract opgesteld en aanbesteed voor de pilotfase van een vernieuwd SOS-systeem. De aanbesteding bestond uit twee percelen, met drie opdrachtnemers, waarbij naast prijs-kwaliteit ook het onderscheidend zijn van de detectiemethode een gunningscriterium is geweest. De pilot is gegund en wordt uitgevoerd in de D-buis van de Beneluxtunnel, waar naast het operationele SOS-systeem twee nieuwe testopstellingen zijn geïnstalleerd. Deze alternatieve systemen maken gebruik van slimme camera's en radartechnologie die niet alleen nauwkeuriger moeten zijn, maar ook minder hinder veroorzaken tijdens onderhoudswerkzaamheden.
De systemen worden gedurende de pilot geoptimaliseerd, waarbij wordt gestreefd naar een balans tussen de snelheid en de trefzekerheid van meldingen. Infram heeft hierbij de volledige uitvoering van de testopstellingen en de ontwikkeling van bijbehorende software gecoördineerd. Deze software zorgt ervoor dat verkeersleiders alleen meldingen ontvangen die direct actie vereisen, om zo het risico op signaalmoeheid te verminderen.
Het resultaatEen succesvolle pilot en een bijdrage aan de toekomstbestendigheid van tunnelinfrastructuur
De pilot met de nieuwe detectiemethoden in de Beneluxtunnel loopt voorspoedig en levert veelbelovende resultaten op. De camera- en radarsystemen tonen aan dat ze in staat zijn om veilig en efficiënt verkeersstilstanden te detecteren, terwijl de kosten en onderhoudsbehoeften lager zijn dan bij het gebruik van lussen.
Als de pilot succesvol blijkt, zal een wijziging in de Landelijke Tunnelstandaard worden voorgesteld, zodat deze innovatieve technologieën in meer tunnels kunnen worden toegepast. Dit zou niet alleen de verkeersveiligheid verbeteren, maar ook kostenbesparingen opleveren en de betrouwbaarheid van het systeem vergroten. Infram heeft met deze aanpak niet alleen bijgedragen aan de verbetering van het SOS-systeem, maar ook aan de toekomstbestendigheid van de Nederlandse tunnelinfrastructuur.
Meer weten over de pilot? Lees ook het artikel op de website van Rijkswaterstaat.
Wij brengen succesvol beweging in projecten en processen
Wat kunnen wij voor u doen?
Volgende project
Assetmanagement
Voor aantoonbare invulling van zorgplicht